حفظ عملکرد کلیه ها در بیماران مبتلا به بیماری کلیوی دیابت

13مارس 2020- بیماری کلیوی دیابتی(DKD) ، که بین 20 تا 40 درصد از مبتلایان به دیابت را تحت تاثیر قرار داده است، یک عارضه ی جدی است که در نهایت می تواند منجر به بیماری کلیوی مرحله ی نهایی شود که یک وضعیت خطرناک است که به دیالیز یا پیوند کلیه نیاز دارد. اکنون، به عنوان بخشی از تلاش برای کاهش میزان بیماران مبتلا بهDKD ، که دچار نارسایی کلیوی می شوند، تیمی از محققان دانشکده پزشکی پرلمن در دانشگاه پنسیلوانیا (PSOM) قصد دارند که با پیشبرد همکاریهای صنعتی - دانشگاهی به درک بهتری از توسعه و پیشرفت این بیماری دست یابند و با پیشبرد تلاشهای تحقیقاتی، عملکرد کلیه ها را در این بیماران، حفظ کنند.

محققان بیش از 20 موسسه در سراسر آمریکا در مطالعه ی تحول آفرین نفروولوژی دیابتی(TRIDENT)  شرکت خواهند کرد. هدف از این مطالعه، شناسایی ترکیبی از ویژگی های بالینی(خون ، ادرار و بافت کلیه)، مولکولی (ژنتیکی، اپی ژنتیک، ژنومی) یا ویژگی های هیستوپاتولوژیک است که بتوان به کمک آنها افراد مبتلا به DKD و آن دسته از بیمارانی که عملکرد کلیه های آنها به سرعت کاهش می یابد، را بهتر شناسایی نمود.

دکتر Katalin Susztak ، محقق اصلی این مطالعه گفت: عدم وجود داروهای مؤثر برایDKD ، نشان دهنده ی درک ضعیف ما از پاتوژنز این بیماری است. در طی 20 سال گذشته، نرخ بیماران مبتلا بهDKD ، که به بیماری کلیوی مرحله نهایی رسیده اند، تا حد زیادی بدون تغییر مانده است. از طریق این همکاری، ما امیدواریم که درک بهتری از پاتوژنز  DKD به دست آوریم و در نهایت موفق به توسعه روشهای درمانی ایمن و مؤثری شویم که عملکرد کلیه ها را در این بیماران حفظ می کند.  

نفروپاتی دیابتی بر توانایی کلیه ها برای از بین بردن مواد زاید و مایعات اضافی از بدن تأثیر می گذارد. این بیماری می تواند منجر به انواع مختلفی از عوارض از جمله آسیب های برگشت ناپذیر به کلیه ها ، بیماری قلبی و عروقی و آسیب به اعصاب شود. پیشرفت های اخیر در پزشکی و فن آوری، به بیماران مبتلا به DKD کمک کرده است که قند و فشار خون خود را بهتر کنترل کنند و این کار منجر به کاهش چشمگیر قطع عضو و عوارض بیماری قلبی شده است. با این حال، هیچ درمانی برای متوقف کردن یا معکوس کردن صدمات وارد شده به سیستم فیلترینگ کلیه ها وجود ندارد، هدف تمام روشهای درمانی موجود در حال حاضر، کند کردن پیشرفت این بیماری است.

به عنوان بخشی از مطالعه یTRIDENT ، محققان در حال جمع آوری نمونه هایی از بافت کلیه ی بیماران مبتلا به دیابت برای انجام مطالعات جامع ژنتیکی، ژنومی و اپی ژنتیک برای شناسایی اثر انگشت های مولکولی نارسایی پیشرونده ی کلیه در بیماران مبتلا به دیابت هستند. دکتر جاناتان جی هوگان، مدیر برنامه یthe Glomerular Disease ، در حال نظارت بر جمع آوری بافت ها و ثبت نام از بیماران در دانشگاه پنسیلوانیا است.

دکتر ریموند آر. تاونزند، مدیر برنامه ی هایپرتنشن در دانشکده ی پزشکی پنو مدیر مرکز هماهنگی داده های TRIDENT گفت: تعداد بسیار کمی از بیماران مبتلا به دیابت برای تعیین دقیق علت بیماری کلیوی خود، تحت بیوپسی کلیه قرار می گیرند. وی گفت: هنگام طراحی این مطالعه، از رویکردهای موفقیت آمیز مورد استفاده در انکولوژی استفاده کردیم، که بررسی نمونه های بافتی، همراه با پروفایل multi-omics، بود و منجر به پیشرفت در درک بیماری و توسعه ی روشهای درمانی هدفمند شده است. در این مورد، ما امیدواریم که این رویکرد جامع، شفافیت بیشتری در مورد ابتلا و پیشرفت DKD به ما ارائه دهد تا بتوانیم بیمارانی را شناسایی می کنیم که می توانند درمانهای هدفمندتری را برای درمان این بیماری دریافت کنند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200313/Preserving-kidney-function-in-patients-with-diabetic-kidney-disease.aspx